Induction; Indiers en Habibi's - Reisverslag uit Emirates Hill First, Verenigde Arabische Emiraten van Janneke Maas - WaarBenJij.nu Induction; Indiers en Habibi's - Reisverslag uit Emirates Hill First, Verenigde Arabische Emiraten van Janneke Maas - WaarBenJij.nu

Induction; Indiers en Habibi's

Door: Janneke Maas

Blijf op de hoogte en volg Janneke

05 Augustus 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Emirates Hill First

Hallo trouwe lezers!

Daar ben ik weer.. Het is weer tijd voor een berichtje over mijn leven in de woestijn, vanuit mijn villa naast de cementfabriek van Ras Al Khaimah.
Laat ik beginnen met een bedankje voor alle reacties op mijn vorige verhaal; en dan vooral alle lieve berichtjes dat jullie me graag water en haarmaskers op willen sturen zodat ik niet kaal wordt. Één troost: ik heb nog gewoon haren op mijn hoofd en gebruik zowel anti haar uitval shampoo als 'natural hair growth' conditioner, dus hopelijk overleef ik het wel. Als jullie er niet veel vertrouwen in hebben, mag je alle post sturen naar het Hilton Hotel in Ras Al Khaimah, dan komt het wel goed :)

Nu terug naar mijn belevingen van afgelopen week. Dit is trouwens alweer de vierde week die voorbij is, en dat betekent dat ik hier aanstaande vrijdag alweer een hele maand ben, en er dus nog maar 5 te gaan heb. In deze vijf komende maanden krijg ik niet alleen bezoek van Vin, maar ook mijn ouders en Marthe komen me opzoeken. Mijn ouders komen rond en tijdens mijn verjaardag deze kant op, en Marthe zal hier Kerst en oud en nieuw verblijven! Heb er nu al zin in en tel nu al af :) Dit betekent wel dat ik hier een week langer zal blijven, omdat ik 6 vrije dagen opneem om wat tijd met mijn bezoek door te kunnen brengen, maar dat heb ik er zeker voor over.

Ik heb afgelopen week een aparte week gehad, waarvan ik 3 dagen gewerkt heb, 3 dage induction gehad heb, en 1 dagje vrij.
De dagen werk zal ik niet gaan omschrijven, want dat is vrij saai; dit zal ik wel een keer doen als ik niks anders beleefd heb.
Het dagje vrij (VRIJdag, zoals altijd) was heerlijk; ik b=ben met Willemijn naar Manar Mall gegaan om weer aan school projecten te werken, en aan het eind van de middag zijn we naar RAK Mall gegaan. Hier heb ik mezelf getrakteerd op zowel een mani-pedi en een gezichtsbehandeling. Dit trakteren was omdat ik mezelf nog niet had beloond voor het halen van al mijn vakken van de hotelschool, en dus NOOIT meer tentamens zal hoeven maken. Dit oest natuurlijk gevierd worden in stijl - en mijn gezicht was compleet in puin.. Waarschijnlijk ook door het water en het vieze ongezonde eten hier. In ieder geval een heerlijke dag gehad dus!

Nu naar het leukste van afgelopen week: de Induction! Omdat ik tijdens de Ramadan begonnen ben, was de induction (ook wel orientation program/ New Hire Celebration) uitgesteld tot nu. Dit zijn 3 dagen waarin ontzettend veel informatie over Hilton, onze hotels, de Verenigde Arabische Emiraten, de regels, en nog veel meer, wordt uitgelegd.
Voor mij betekende dit ook dat ik veel nieuwe mensen zou ontmoeten, aangezien we met een groep van 30 man waren.
Deze groep bestond uit grotendeels mannen, waarvan weer het grootste deel uit Indie en Nepal kwam. Inmiddels ben ik erachter dat dit dan weer meestal gelijk staat aan de geur van zweet - en niet zo'n beetje ook.
De ironie bestaat dat deze mannen het hardste roepen als het over hygiene gaat - 2 keer per dag douchen! Deo gebruiken! Je handen elke 20 minuten voor 20 seconden wassen! Etc.. Ik geloof er in ieder geval geen barst van dat ze het ook zelf doen.
Deze Indiers hebben trouwens ook niet veel blanke mensen gezien in hun leven, en er zijn momenten dat ze spontaan een foto van je alleen willen maken. Dit schijnen ze dan naar huis te sturen of op Facebook te zetten, zodat het thuisfront kan zien dat ze een wit mens hebben ontmoet. Ik heb dus geleerd - niet accepteren dat ze dat doen. Groepsfoto's zijn ok, maar niet alleen. Nog iets leuks over de Indiers trouwens - Lena (mijn manager), noemt ze de Indian Maffia - niemand verstaat Hindi en ze doen alles samen en nemen elkaar altijd in bescherming.
Naast de Indiers en Nepalezen was er nog een Pakistaanse man, een Marokkaan, een Egyptenaar en een Rus (GINGER!! en ze vinden hier dat hij bruin haar heeft hahaha!). Verder waren er een aantal meiden/vrouwen; 1 Chinees en verder Filipino's.
De Filipino meisjes noemden me binnen no time 'Habibi' (= schatje/ liefje/ favoriet/etc), en wilden dat ik naast ze kwam zitten en wilden met me lopen en arm in arm lopen. Eentje heeft me inmiddels gedoopt tot 'Janna', en een van de dames (Cherryl, Concierge) is al bijna een vriendin te noemen. Ik vind het helemaal leuk, al die kleine Filipino dametjes om me heen, en hoop dat ik leuk met ze om zal blijven gaan, want dit is wel weer een bijzonder deel van mijn stage.
De Induction zelf was ook heel interessant. Ik heb echt genoten van alle nieuwe informatie! Naast de logische informatie (Visie, Missie, doelen, Hiltin values, geschiedenis, cultuur, Hilton Pillars, het organogram, de verschillende brands (11!), de Hilton Dream en de Hilton Promise) was er ook veel informatie over het land. Natuurlijk begon ik hier weer iets driftiger te pennen dan anderen, want dit betekent weer dat ik leuke feitjes heb voor in mijn blog.
Natuurlijk hebben we geleerd over wat we hier in het emiraat zelf kunnen doen. Dit zijn dus dingen voor op mijn lijstje. Je kan hier het volgende doen:
- Desert safari (met een jeep door de woestijn crossen, wat traditioneel eten eten, kameel rijden)
- Desert village (traditioneel eten, kameel rijden, henna laten aanbrengen, beduine tenten bekijken)
- Iceland (een water park!)
- Camel races (niet erop zittend, maar in de auto er achteraan om ze op te jagen - elke vrijdag ochtend vanaf oktober, heel vroeg)
- Pijl en boog schieten
- Valconry
- Prince of Sea (Een boot trip op een schip met allerlei activiteiten - zoals een schommel buitenboord)

Eigenlijk valt het dus best mee hie saai het hier is, maar door die extreme hitte (en nu ook humidity waardoor alles beslaat als je buiten stapt) is er niet zoveel te beleven. Gelukkig wordt dit dus beter!

Dan terug naar de emiraten. Ik hed dus veel geleerd, en zal het even opsommen:
- er zijn 7 emiraten, en alle zeven hebben ze hun eigen Sjeik en dus ook eigen regels. Ras Al Khaimah (RAK), Dubai en Abu Dhabi zijn het meest relaxt, en dan is RAK nog heel luxe omdat je hier een alcohol winkel hebt. In Dubai en Abi Dhabi is dit niet, maar kan het wel gekocht worden in hotels en plekken met een licensie.
- Sharjah is het strikste emiraat - hier mag geen alcohol verkocht worden, niet gedronken worden en ook niet doorheen vervoerd worden. Het kan gebeuren dat je wordt gestopt en dat ze je spullen doorzoeken, en als je gepakt wordt met alcohol in je tas, word je meteen de bak in gestuurd en mag je niet lang erna het land uit. Het fijne deel is dat je door dit emiraat moet als je van RAK naar Dubai wilt komen, dus alsjeblieft, mensen die me op willen komen zoeken; neem geen alcohol mee.
- Sharjah is naar 'the dry emirate', ook heel strikt qua mannen en vrouwen. Het is hier verboden om handen vast te houden, of eigenlijk al om als man en vrouw samen de straat op te gaan. Ik denk dus dat ik dit emiraat compleet oversla om te bezoeken en dat ik het houd bij er doorheen rijden naar Dubai.
- Verder heft het hele land geen drainage/ afvoerputten op straat. Dit betekent dat het wel eens gebeurd is dat het zo hard regent, dat het compleet overstroomt, zoals jullie in Nederland laatst hadden. Pech is hier dat het moet opdrogen door de zon, en niet uiteindelijk alsnog wegloopt.
- In de meeste emiraten, behalve Dubai en Abu Dhabi geloof ik, is het verboden om in bikini op het openbare strand te lopen. Dit moet je echt doen op stranden die bij hotels horen.

Goed, ik denk dat dit voorlopig weer even de feitjes over de emiraten waren.. Voor aankomende week gaat er niet heel veel gebeuren. Wel ga ik waarschijnlijk vrijdag wat eten in het Resort - sushiiiii!! en daarna naar het afscheidsfeestje van Duco (die Nederlandse man + familie waar ik vorige week was uitgenodigd).
Morgen ga ik naar het ziekenhuis om mijn medical exams te doen - bloed prikken en een x-ray - om te kijken of ik niet zwanger ben en of ik geen enge ziektes heb opgelopen in de tijd voor ik hier kwam en hier. Dit is allemaal om mijn residence permit te krijgen, zodat ik een Emirate ID krijg en dus overal geaccepteerd word als inwoner van Ras Al Khaimah.

Verder nog 1 een ander leuk feitje over de Filipino dames - deze vrouwtjes hebben vaak al kinderen rondlopen in de Filippijnen, en vaak van verschillende mannen, omdat ze niet getrouwd zijn. Dit betekent trouwens niet dat ze ervan geleerd hebben... Nee, ze gaan ook hier gewoon het complex rond van de ene naar de andere vent, en vaak zonder voorbehoedsmiddelen.

Ik denk dat ik er zo wel weer ben :)
Hopelijk hebben jullie van mijn verhaal kunnen genieten, ik ben benieuwd!

Heel veel liefs, en ik preek jullie snel weer!!

xxxx

  • 05 Augustus 2014 - 18:56

    CJaap Zeeuw Van Der Laan:

    Janneke, weer bedankt voor je verslag Fijnx dat je alles zot nuchter bekijkt
    Liefs opa Jaap

  • 05 Augustus 2014 - 23:17

    Huub:

    Leuke update weer. Een plezier om te lezen. Leuke uitjes. Bij de Desert safari hoort ook nog een buikdanseres en leuk om te doen begreep ik vandaag van Peter. Op ons "to do" lijstje voor oktober?

  • 06 Augustus 2014 - 15:22

    Oma Van Wingerden Emmen:

    Lieve Janneke
    Ik heb met veel plezier je verslagen gelezen, wat een spannende tijd maak je door geweldig hoor.
    Een knuffel van mij. en doe voorzichtig.
    Groetjes uit Emmen

  • 12 Augustus 2014 - 00:27

    Karin:

    Grinnik. Leuk verhaal, verheug me al op t live verslag! We denken ook nog steeds aan een bezoekje, maar concreet is t nog niet. Eerst maar even naar Afrika. Enjoy en succes! Liefs uit Rotjeknor.

  • 17 Augustus 2014 - 18:16

    Noor En Rob:

    Janneke, kreeg je blog adres van papa n mama, geweldig om te lezen wat een avonturen je meemaakt! Wat zal veel leren niet alleen van je stage maar vooral van al die andere culturen. Houd je taai, lieve groet van Noor en rob bakker

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 46684

Voorgaande reizen:

07 Juni 2016 - 07 Juli 2016

Backbacken in Hong Kong, Indonesie en Singapore

09 Juli 2014 - 09 Januari 2015

Ras Al-Khaimah, United Arab Emirates, 2014

28 Februari 2012 - 21 Augustus 2012

London 2012

30 Mei 2010 - 21 Augustus 2010

Santorini, Griekenland

Landen bezocht: