Hong Kong, baby! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Janneke Maas - WaarBenJij.nu Hong Kong, baby! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Janneke Maas - WaarBenJij.nu

Hong Kong, baby!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

12 Juni 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Vanaf Hong Kong AirPort type ik onze eerste update vanuit het warme Azië. Na een reis van ongeveer 15 uur (met een tussenstop van 2 uur in Beijing), kwamen we aan in Hong Kong. Hier kochten we direct een ticket voor het openbaar vervoer, waardoor we binnen een uur vanaf het hotel in het hotel waren. Het hotel was gelegen op de eiland kant van HK, bij Sheung Wan. Heerlijk dichtbij alles en een kamer op de 25e verdieping.
Echt geweldig van dit hotel is dat ze een ‘Handy’ meegeven aan alle gasten; een smartphone waarmee je kan bellen naar lokale nummers, internetten en gebeld mee kan worden. Heel handig, vooral om de weg op te zoeken.
Na het inchecken hebben we eerst nog een uurtje geslapen, aangezien dit tijdens onze vlucht bij beide niet al te goed was gelukt. Na het slapen en opfrissen zijn we naar ‘Knead’ gewandeld. Knead is een broodjeszaak van Joosje, een dispuutsgenootje van me. Hier hebben we een lekkere kop koffie gedronken en hiermee (en met Joosje als host natuurlijk) werd dit direct onze favo hang out voor de trip. Na de koffie zijn we dim sum gaan eten waarna we met de Star Ferry naar de overkant zijn vertrokken. Aan de overkant hebben we even rondgelopen langs alle winkels en hotels (Hong Kong heeft extreem veel luxe zaken, omdat je hier tax free kan shoppen) en hierna zijn we aan de kade een plekje gaan zoeken om zo de light show te bekijken. Ontzettend toeristisch uiteraard, maar zo gaaf om gezien te hebben! Deze stad is echt fantastisch; een perfecte combinatie van westerse sferen met Aziatische mensen.

De dag na aankomst hebben we heerlijk ontbeten bij Knead, waarna we naar Victoria peak zijn gegaan. Omdat de rij erg lang was hebben we een taxi gedeeld met twee Chinezen, om bovenaan even rustig rond te wandelen en foto’s te maken. Heel mooi uitzicht hier en ook hebben we geleerd om net twee meter verder door te lopen om zo foto’s te kunnen maken zonder een zee van toeristen in beeld te hoeven krijgen.
Na het genieten van dit geweldige uitzicht hebben we de tram terug naar beneden genomen, waarna we besloten richting het huis van een ander dispuutsgenootje (Rosien) te vertrekken. Zij woont met haar verloofde en hond in Shek O, een heel rustig dorp onderin HK. Vanuit hen zijn we lopend naar het strandje naast hun huis vertrokken, waar we wat hebben gezwommen en gezellig bij de enige kroeg in het dorp biertjes en burgers hebben gedaan, te midden van en met alle andere expats. De vakantie was hier voor ons echt begonnen en het was ook zo gezellig!

Op vrijdag hebben we de ladies market bezocht, waar we naast een magneet ons geld keurig op zak hebben gehouden. Hele leuke sfeer hier, maar de grootste nonsens om te kopen, vooral als je erna nog 3 weken gaat backpacken. Na de ladies market besloten we om terug te wandelen, waardoor we de wat onbekendere straten passeerden en zo uiteindelijk ook nog een tempel mee konden pakken. Na een tijdje deden mijn voeten toch best pijn, dus zijn we met de metro terug naar het hotel gegaan. Hier hebben we ons opgefrist, want deze avond was het tijd voor drankjes met Joosje en Rosien. We verzamelden bij Knead (uiteraard), waarna we na een paar biertjes met Rosien zijn gaan eten. Om bij het restaurant te komen konden we de tram nemen (de trams hier zijn kleine dubbeldekkers – echt heel leuk!). Bij het restaurant bestelde Rosien, wat betekende dat we dumplings met soep er in kregen, zoete sponscake en allerlei andere hele lekkere dumplings.
Na het eten besloten we lopend naar ‘Wooloomooloo’ te gaan, maar met een tussenstop bij een straatrestaurant waar de krabben en vissen in bakken op straat waren uitgestald. Hier hebben we met zijn drieën op gele plastic stoelen op straat een biertje gedronken, terwijl we heerlijk mensen keken. Na de biertjes zijn we naar de club gegaan. Dit is een club op de 32e verdieping, die daarmee uitkijkt over de stad. Naast dat het natuurlijk heel gezellig was, hadden we ook echt een fantastisch uitzicht. Helaas is deze club wel ietwat boven het budget van deze twee (nog) werklozen, dus zijn we naar de bar streeft ( Lan Kwai Fong) gegaan, waar we bier uit de supermarkt op straat konden opdrinken. De sfeer hier was heerlijk, iedereen stond gezellig te kletsen en te genieten van de muziek die uit elke andere kroeg anders was. Aan elke dag komt uiteindelijk wel een eind, dus uiteindelijk zijn we rustig wandelend naar het hotel teruggegaan, waar we de volgende ochtend wakker werden in een regenachtig Hong Kong.

Omdat het de hele dag zou regenen hebben we onze plannen om naar Macau te gaan geschrapt en zijn we naar het historische museum van HK gegaan. Hier hebben we een tijdje rondgewandeld en veel gezien over de historie van de stad, waarna we het uiteraard weer tijd vonden om Joosje gedag te gaan zeggen in Knead. Joosje raadde ons aan om nog eenmaal dumplings te gaan eten, dus wij zijn vrij snel door gegaan naar Wang Fu, waar we de allerlekkerste dumplings ooit gegeten hebben. Het restaurant draaide niet op sfeer, dus binnen 45 minuten waren we de deur alweer uit, maar het was het lekkerste maaltje in Hong Kong wat mij betreft.

Vanmorgen was het helaas alweer de laatste dag, wat betekende dat we de tassen die inmiddels in de hele kamer waren uitgestald weer oosten inpakken en dat we afscheid moesten nemen van deze gave stad. Vin had echter bedacht dat we nog wel even bij een synagoge moesten gaan kijken, maar helaas bleek deze na een wandeling van 30 minuten bergopwaarts niet open te zijn voor toeristen. Met een fikse regenbui mochten wij dus weer terug naar het hotel en van daaruit door naar het vliegveld.

Inmiddels zitten we alweer eventjes in ons vertraagde vliegtuig en is Jakarta al bijna in zicht. We houden Jullie op de hoogte en mochten jullie meer willen lezen (hotel reviews, restaurant reviews en nog een andere blik , maar dan in het Engels) kijk dan op mijn website – www.iamblogaholic.com.

Tot snel!