Eid Mubarak - de Ramadan is voorbij! - Reisverslag uit Emirates Hill First, Verenigde Arabische Emiraten van Janneke Maas - WaarBenJij.nu Eid Mubarak - de Ramadan is voorbij! - Reisverslag uit Emirates Hill First, Verenigde Arabische Emiraten van Janneke Maas - WaarBenJij.nu

Eid Mubarak - de Ramadan is voorbij!

Door: Janneke Maas

Blijf op de hoogte en volg Janneke

29 Juli 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Emirates Hill First

Hallo allemaal,

Er is weer een week voorbij, en dus weer tijd voor een update. Laat ik beginnen met de titel te verklaren. De ramadan is nu eindelijk voorbij, dus er mag weer op straat gegeten en gedronken worden, en dit heet niet zoals in Nederland het Suikerfeest, maar Eid (spreek uit als het Engelse eat).
Voor mij is dit iets heel raars, aangezien ik vanaf mn aankomst overdag niemand op strat heb zien eten of drinken, maar nu mag dit ineens weer. Heel apart om ineens de hele bevolking er op uit te zien trekken naar de mall om daar te gaan eten, terwijl dit normaal gezien overdag een soort van spook-winkelcentrum was.

Maar goed, Eid is pas gisteren begonnen, en natuurlijk heb ik de rest van de week ook nog iets meegemaakt voordat ik verder uitbreid over de nieuwe gewoontes die ik gezien heb.

Vanzelfsprekend heb ik gewerkt, maar dit keer van zaterdag tm donderdag, en toen weer zaterdag en zondag, nu gisteren en vandaag vrij, en morgen en donderdag nog even.
Qua werk heb ik niet heel veel bijzonders te vertellen; 't is hard werken, veel opdrachten, veel taken (nu ook wat meer vanwege het vertrek van een Nederlandse collega uit een ander hotel) en een baas die me elke dag minstens 3 keer belt, en niet altijd even verstaanbaar is. Niks nieuws dus.
Laat is dus maar beginnen bij donderdag vorige week.
Zoals ik net zei is er een collega vertrokken, Timo, en ik heb een aantal van zijn taken overgenomen. Donderdag ben ik naar het andere deel van het emiraat gegaan om daar eerst mijn inklok gegevens te regelen bij Al Hamra Resort & Spa, en daarna doorgegaan naar DoubleTree Marjan Island, waar ik een handover kreeg over de nieuwe taken. Daarnaast was er ook een klein afscheijdsfeestje voor Timo geregeld, dus dit was op zich best een leuke, afwisselende dag.
Maar de dag werd beter, want ik was uitgenodigd bij Duco en zijn gezin. Duco is de broer van een vriendin van mijn ouders, die hier in het emiraat woont. NIet lang meer, maar er was nog tijd om elkaar te ontmoeten. Zo gezegd, zo gedaan.
Ik werd verwelkomd met een lekker glaasje wijn en hele lekkere hapjes, waarna ook nog meer van hun vrienden kwamen, waarmee we naar Trader Vic's (een bar met kleine hapjes in het Hilton Al Hamra) zijn gegaan. HIer hadden ze hele lekkere drankjes en de snacks waren heerlijk. Daarnaast was het gezelschap ook echt heel leuk. Er waren 3 mannen (duco en 2 Europese andere mannen) en hun 3 Filipijnse vrouwen. Allemaal hele leuke mensen, en ik heb erg gelachen met iedereen. Ik was echt heel blij met deze leuke avond, want als dit soort avonden vaker voor zullen komen, dan red ik het wel hier.
Toen ik thuis kwam, kreeg ik een berichtje waar mijn dag nog beter van werd; Vincent had die avond geboekt om eind oktober naar me toe te komen!

Mijn vrije vrijdag heb ik helaas minder goed besteed. Ik heb de scriptie van Vincent door gelezen en heb een boekje gelezen, maar ben 's avonds naar de mall gegaan met Willemijn en Linda (mijn Duitse huisgenootje). Na de mall hebben we thuis pizza gegeten en een filmpje gekeken.

Na een normale werkdag op zaterdag zouden we zondag een uitje hebben met het gehele Learning & Development team. Helaas werd dit uitje een bespreking, waarin besproken werd wat we gingen organiseren voor de HR/L&D recognition month. Prima vergadering met lekkere hapjes, maar toch minder leuk dan een uitje. Volgende maand beter... 's Avonds was dan wel weer prima, want ik ben met Willemijn bij mij thuis pasta gaan eten met als toetje wat Hagendasz ijs wat zij in haar vriezer had gevonden. Best relaxt even, en het werd beter toen zij een berichtje kreeg dat maandag en dinsdag nationale feestdagen zouden zijn vanwege Eid.
Ja, dit moest worden verteld, want ergens in een land hier ver vandaan kijkt er een belangrijk mannetje naar de stand van de maan en die bepaalt of de Moslims mogen stoppen met vasten. Dit gebeurde dus zondagavond.

Op mijn vrije maandag ben ik met Willemijn naar de mall gegaan. Zij om haar eind project te finalizen, en ik om nog wat andere dingetjes te doen, ook voor school. Daarnaast was de internet verbinding hier veel sneller, wat betekent dat ik nu de Sims2 op mijn laptop heb staan, dankzij EA games, met een tip van Vincent.
In de mall heb ik mijn ogen uitgekeken. Het zat barstensvol met Arabieren (vooral mannen), waarvan ik verwacht had dat ze de feestdagen thuis zouden vieren met de familie en lekker eten, ipv met andere mannen bij de starbucks. Maar goed, het gaf mij weer een mogelijkheid om meer te zien van deze bijzondere cultuur...
Want bijzonder.. dat is het zeker.
Om te beginnen is de begroeing van mannen onderling heel apart. Je zou zeggen dat in een land waar homos niet worden toegestaan, dat ook mannen die elkaar aanraken uit den boze zou moeten zijn. Maar nee, niks is minder waar.
De begroetingen van de mannen zijn er is verschillende vormen:
- een kus op iedere wang
- 2 kussen op 1 wang
- neuzen tegen elkaar aan drukken en een kus op de mond

Daarnaast houden mannen elkaars haden vaak vast in het openbaar, en in de metro in Dubai stonden ook op een gegeven moment 3 mannen (naar zweetruikend en wel), elkaar te omhelzen gedurende de hele rit (ik gok een half uur). En NIEMAND keek ze raar aan!

Verder is het me opgevallen dat de mannen ontzettend arrogante hoofden hebben, en ik heb een vermoeden dat er wat met families onderling wordt gedaan als ik naar de gezichten kijk.. Maar niet alleen de hoofden zijn arrogant, zo gedragen ze zich ook.
Kinderen die winkelkarretjes de Starbucks inrijden, mannen die wordt gevraagd om niet te roken, draaien het niet roken bordje weer om en steken de sigaret weer opnieuw aan, en assen op de grond...

Maar goed, verder was het wel gezellig in de mall met Willemijn. In tegenstelling tot vandaag, waar ik weer de hele dag binnen heb gezeten. Wel heel relaxt hoor; weer de scriptie van Vincent nog 1 keer doorgelezen, en verder gesimst en genikst. Ook best lekker.

Laat ik dan nu, voor ik gedag zeg, weer wat leuke feitjes opsommen voor jullie. Ik heb er weer een heel aantal verzameld!
- Als de mensen je hier mogen - doen ze alles voor je. Zo gauw ze je niet meer mogen, doen ze dus werkelijk niks meer voor je. So much voor zakelijk en priv'e gescheiden houden, en welkom bij de Hilton Familie in de UAE.
- Ook al mag je hier officieel geen homo zijn, binnen de accommodaties word het wel uitgevoerd. Vooral Filipino mannen kleden zich over de top zo gauw ze niet meer hoeven te werken, en dragen knipjes in hun haren en make-up op hun gezichten.
- Het water uit de kraan is niet goed voor je haar. Bijna iedereen gebruikt anti-haaruitval shampoo, aangezien het er met plukken tegelijk uitvalt. Als ik bij terugkomst een hoofddoek draag is het niet vanwege de cultuur, maar omdat ik kaal ben.
- De auto's hier zijn allemaal kras en deukvrij. Dit is omdat je elke deuk moet melden bij de politie, en zonder politierapport wordt je auto niet gemaakt. Gratis, dat wel natuurlijk.
- Om verder te gaan over de auto's.. de benzine prijzen liggen hier extreem laag. Voor een volle tank betaal je ongeveer 50 dirham, wat ongeveer gelijk staat aan 10 euro.
- Aan de nummerborden kan je zien hoe rijk iemand is. De 1-cijferige nummerborden zijn voor de Sjeiks en hun families, 2-cijferig als je echt bakken met geld verdiend, 3-cijferig wat minder, enzovoort. Alles draait hier dus om status.
- Over status gesproken.. Het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa, zou eerst Burj Dubai heten. Helaas voor Dubai ging dit pretje niet door, omdat ze in de schulden kwamen, en Abu Dabi ze uit de brand moest helpen. Als gunst terug, wilde de Sjeik van Abu Dabi (Sjeik Khalifa) dat de toren zijn naam zou krijgen.
- Een andere sjeik, de vorige van Ras Al Khaimah, die is overleden in 2011, liet toen hij nog leefde een nieuw paleis bouwen. Toen hij stierf, liepen de schulden op, en besloot zijn zoon dat het paleis een andere bestemming zou krijgen. Dat paleis is nu het Waldorf Astoria hotel. Het is een van de weinige gebouwen in Ras Al Khaimah wat compleet verlicht is, en dit komt nog omdat hij met zijn paleis natuurlijk ook weer wilde laten zien dat hij status had.

Zo... genoeg feitjes voor deze week dacht ik zo. Hopelijk kom ik deze week weer achter wat nieuwe dingen.. Anders ga ik mijn Arabische boekje maar openslaan en jullie (en mezelf) wat Arabisch leren. Inshallah..

Ik hoop weer wat van jullie te horen!

Liefs!!!

  • 29 Juli 2014 - 18:58

    Elsbeth:

    haha dat met die intieme handjes van mannen onderling was in marrakech idd ook zo, heel apart om te zien.
    maar daar waren 10 dirhammies ca. 1 euro, das wel gek

  • 29 Juli 2014 - 19:03

    Jacque:

    Ha Jannie, wat fijn dat ik zomaar in jouw nieuwsbriefspam ben beland! Wil natuurlijk geen moment van jouw leven missen! ;-) Klinkt als een hele bijzondere cultuur waar je in terecht gekomen bent. Kom je graag opzoeken zodra KLM mij sponsort met flying blue miles. Hoe is het met de haartjes? Heb je er nog een paar over? Misschien kan ik een voorraadje Sourcy jouw kant op sturen zodat je daarmee je haar kan wassen. Binnenkort skypen? Xxxx

  • 29 Juli 2014 - 19:05

    Jacque:

    P.S. afschEIJdsfeestje???

  • 29 Juli 2014 - 23:25

    Chantal:

    Hoii jannie!!
    Wat een verhaal en wat leer je er veel! Ongelofelijk. Zeg uh.. Kaal worden?? Daar gaan we niet aan meedoen he. Ik stuur je wel een verstevigend haarmasker op ;) mis je ons ook een beetje?? Heel veel succes! Dikke kus chanti

  • 29 Juli 2014 - 23:29

    Karin:

    Erg leuk dat je ons allemaal op de hoogte houdt van je wel in wee in de warme zandbak. Ik geniet van je verhalen.
    Als wij in oktober naar je toe komen, slaan we wel een voorraadje water in om je haren te wassen. Ik ga nu al op zoek naar een stevige badmuts en goede shampoo.

    Liefs van je mams

  • 30 Juli 2014 - 10:18

    Huub:

    Ha Janneke, met groot plezier lees ik al je verhalen. Ik heb nu al zin om in oktober de bloemetjes buiten te komen zetten! XX

  • 30 Juli 2014 - 19:10

    Jaap Zeeuw Van Der Laan:

    LIeve Janneke.
    Ik geniet van je verhalen over je stage, ik vind jouw kennis en opmerkingen over de bevolking heel interessant.
    Liefs van je opa Jaap

  • 02 Augustus 2014 - 16:26

    Sarah:

    Hoi Liefie,

    Wat enorm bijzonder daar. Leuke en mooie verhalen.
    De Bursh Kalifa is beeldschoon he?
    Nou geniet enorm en wat fijn dat Vincent zo snel al langskomt. :)
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Liefs, Saar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 46641

Voorgaande reizen:

07 Juni 2016 - 07 Juli 2016

Backbacken in Hong Kong, Indonesie en Singapore

09 Juli 2014 - 09 Januari 2015

Ras Al-Khaimah, United Arab Emirates, 2014

28 Februari 2012 - 21 Augustus 2012

London 2012

30 Mei 2010 - 21 Augustus 2010

Santorini, Griekenland

Landen bezocht: