De eerste week in Ras Al Khaimah - Reisverslag uit Emirates Hill First, Verenigde Arabische Emiraten van Janneke Maas - WaarBenJij.nu De eerste week in Ras Al Khaimah - Reisverslag uit Emirates Hill First, Verenigde Arabische Emiraten van Janneke Maas - WaarBenJij.nu

De eerste week in Ras Al Khaimah

Door: Janneke Maas

Blijf op de hoogte en volg Janneke

15 Juli 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Emirates Hill First

Hallo allemaal,
Daar ben ik alweer met een nieuw blog! Het is misschien pas een week geleden dat ik hier ben begonnen, maar voor mij voelt het nu al alsof ik er een maand op heb zitten. Ik heb zoveel informatie moeten verwerken, zoveel nieuwe mensen leren kennen en gezien en ook zo ontzettend veel indrukken opgedaan... Ik moet er dus gewoon over schrijven. :)

Laat ik even beginnen bij vorige week, waar ik op de dag na aankomst dus meteen een communication meeting had met mijn team. Mijn team (het Learning and Development Team, ook wel L&D) bestaat uit 9 mensen; 2 in het Waldorf Astoria, 2 in het Double Tree Marjan island hotel, 1 in het Al Hamra Beach and golf resort, 1 (de Cluster manager) in het resort and spa en 3 in het Hilton city hotel. Ikzelf ben er 1 van de 3 in het Hilton city hotel, en werk daar als hoofd van alle stagiaires van alle 7 vestigingen in Ras Al Khaimah. Ik werk nauw samen met het hoofd van de cluster (Frederique), en met de 2 in mijn kantoor (Lena en Annekatrin).
Iedereen van mijn team is heel erg vriendelijk en alles wordt me goed uitgelegd.

Op woensdagochtend ben ik begonnen met mijn eerste officiele werkdag. Lena, de training manager, was helaas niet aanwezig, waardoor ik alleen maar online trainingen heb gedaan en daarnaast niks. In de avond heb ik die dag ook nog niks ondernomen, aangezien ik nog een beetje in mijn wen-periode zit.
Donderdag, daarentegen, was een wat interessantere dag. Het begon met een meeting met Frederique (onthoud deze naam maar, want ik geloof dat ze veel zal voorkomen in mn verhalen). Mijn taken werden me nu veel duidelijker, en ik heb echt heel erg veel zin om het goed aan te gaan pakken! Ik krijg ontzettend veel verantwoordelijkheden, en heel veel taken en projecten die ik moet gaan doen.
De rest van de dag ben ik dus aan het klussen geweest met mijn to-do lijstje, maar ik kon heerlijk uitblazen in de auto met het hoofd HR, op weg naar DUBAI!!
In Dubai zijn we namelijk met HR en L&D gaan eten voor Iftar. Iftar is de etenstijd tijdens de Ramadan, die nu bezig is. Onderweg naar Dubai heb ik mijn ogen uitgekeken; het is een gigantische woenstijn waar een snelweg doorheen loopt, en er lopen wilde kamelen langs de hekken. Heel raar gezicht, maar in mijn ogen echt een sprookje :)
Onderweg kwamen we ook langs het huis van de Sjeik, wat echt een gigantisch landgoed is, en waar de man woont met zijn 4 vrouwen.
Eenmaal in Dubai aangekomen zijn we een restaurant ingegaan. Er stond een gigantisch buffet op ons te wachten, en de water en sap glazen waren al gevuld, maar er werd netjes door iedereen gewacht tot het gebed voordat we mochten beginnen. En dan nog neemt men eerst een dadel en begin je dan pas echt.
Het is tijdens de Ramadan trouwens uberhaupt uit den boze om op straat te drinken of eten, of zelfs maar kauwgom te kauwen. Ook wordt er niet gerookt, en wij als expats houden ons daar natuurlijk netjes aan.
Binnen, daarentegen, kan er wel gedronken en gegeten worden, mits er geen muslims bij zijn. Nu hebben we in het kantoor momenteel 2 moslims, dus moeten we altijd even wegsneaken voor een slokje water. Gelukkig werken ze wel maar 6 uur ipv 9, dus kunnen we na 3 uur wer vrij water drinken.
Maar goed, deze avond van Iftar in Dubai was echt heel erg leuk! Ik heb het grootste deel van het team ontmoet en heel lekker gegeten! :)

Terug naar mijn week dan maar. Vrijdag was ik vrij, en heb ik eindelijk mijn UAE nummer geregeld. Ik kan nu gebeld en gesmst worden op mijn UAE nummer, maar nog wel whatsappen met mijn Nederlandse nummer. Verder heb ik op mijn vrije dag niks gedaan, behalve uitslapen en een boek lezen. Heerlijk even, want vanaf zaterdag moest er gewoon gewerkt worden..

Gelukkig was er vandaag weer wat geregeld op werk; een Iftar voor alle team members van de 3 city hotels; Hilton city, Double Tree en Resort & Spa (De laatste is trouwens echt heel erg mooi, met een eigen strand en meerdere restaurants en bars).
Het eten was wederom bij de iftar erg lekker, in tegenstelling wat we in de cafetaria krijgen. Allerlei heerlijke Arabische hapjes die geprobeerd moesten worden, en ook de toetjes zijn om aan te raden :)
Net thuis, en nog even gekletst met 1 van mijn huisgenootjes en Willemijn.

Nu ik mijn week heb samengevat, wil ik jullie ook nog wat vertellen over het leven hier in het algemeen.
Ik woon in een villa met nog 5 Duitse meisjes, en heb momenteel nog steeds een kamer alleen. Bij onze villa staan er nog een stuk of 7, en hier wonen alleen vrouwen, en voornamelijk Europese stagiaires.
Elke ochtend nemen we een busje, geregeld door Hilton, naar werk. De rijstijl is bijzonder; er wordt hard gereden, links en rechts ingehaald, gereden met de streeplijn in het midden onder de auto, slingerend om gaten in de weg te ontwijken, toeterend naar alle voorbijgangers, van alles komt voorbij.
Ook de drempels hier zijn niet wat we gewend zijn. Je moet hier praktisch stilstaand over de drempel rollen, want ze zijn heel kort en heel krachtig.
Het is hier ook heel normaal om langs de weg wilde geiten, schapen, ezels en kippen te zien, maar ze zien er allemaal vrij onverzorgd uit. De schapen hebben een dikke vacht, wat met de huidige temperaturen zo goed als dierenmishandeling zou zijn (het is hier dagelijks tussen de 40 en 45 graden op het moment, en het heetste moment moet nog komen).

Om naar huis te gaan zou ik met de bus kunnen gaan, maar meestal moet ik daar een uur op wachten, dus kies ik vaak voor de taxi, die voor 10 minuten nog geen 3 euro kost (ofwel 13 dirham).

Vandaag hoorde ik ook nog een aantal leuke feitjes die ik niet kan achterhouden:
- Skype is hier officieel verboden, en dus moeilijk te downloaden, vanwege wat je kan laten zien via de camera, en omdat het een gratis communicatie middel is.
- Zo ook Facetime (verklaart een hoop, mam!), Snapchat, en viber.
- Facebook wordt ook in de gaten gehouden. Als ik in een foto getagd zou worden en dit rapporteer, dan beland degene die deze foto online gezet heeft in de bak.

Als ik meer feitjes heb, zal ik ze weer met jullie delen, wan tik kan zelf wel genieten van deze nieuwtjes.

Maar nu is het hele verhaal voor deze week ook wel weer klaar. Ik hoop dat jullie het verhaal een beetje hebben kunnen volgen, en dat jullie het een beetje leuk vinden om hierover te lezen. Ik zal proberen het een beetje interessant te houden voor jullie, en daarom is er een kans dat ik vrijdag naar Dubai ga op mijn vrije dag. Dus daar zullen vast mooie foto's uitrollen!

In ieder geval, dank jullie wel voor de leuke reacties, hopelijk deze week weer!!

Liefs uit de zandbak!! xxx

  • 16 Juli 2014 - 00:40

    Marjolein:

    Heeee Jan!
    Superleuk om te lezen, klinkt heel interessant, maar wat bizar van die facebook/Skype/snapchat regels.
    Kijk weer uit naar het volgende verhaal!
    (Hier gebeurt trouwens niet veel, beetje werken, beetje vakantie, nu in Schotland aan t rondkijken)
    Veel liefs!

  • 16 Juli 2014 - 01:27

    Lies:

    He Jan!! Gaaf hoor!! Veel succes en plezier daar!! Denk aan het waterpark!! Zo gaaf!!

  • 18 Juli 2014 - 08:06

    Minke:

    Hoi Jan, wat een heerlijk verslag, net of we er een beetje bij zijn! Klinkt goed allemaal.Fijn dat je een interessante opdracht hebt en zoals het lijkt met een goed team. Kun je lekker aan de slag. De omstandigheden zijn natuurlijk wel heel bijzonder zo!Qua temperatuur leven we hier een beetje met je mee. Het is hier momenteel echt zomer; heerlijk! Wat ik me nog afvroeg hoe zit het eigenlijk met die dadel?? Heb de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Waar kunnen we je foto's zien? Of let ik niet goed op? Heel veel succes en plezier daar! Vandaag ben ik lekker vrij en ga er van genieten. Lfs en tot het volgende verslag graag! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 46667

Voorgaande reizen:

07 Juni 2016 - 07 Juli 2016

Backbacken in Hong Kong, Indonesie en Singapore

09 Juli 2014 - 09 Januari 2015

Ras Al-Khaimah, United Arab Emirates, 2014

28 Februari 2012 - 21 Augustus 2012

London 2012

30 Mei 2010 - 21 Augustus 2010

Santorini, Griekenland

Landen bezocht: